Zabawy logopedyczne
Serdecznie zapraszam do wspólnej zabawy z dzieckiem wykorzystując poniższe ćwiczenia i zabawy.
Ćwiczenia oddechowe
Dzieci w wieku przedszkolnym
często oddychają tak zwanym płytkim torem piersiowym.
Takie oddychanie, nazywane także szczytowym lub
obojczykowo-żebrowym, charakteryzuje się tym, że w czasie wdechu
poszerzają się głównie górne obszary klatki piersiowej,
następuje uniesienie ramion i łopatek, zaś w dalszej
fazie następuje podciągnięcie brzucha. Ten typ oddechu umożliwia
tylko częściowe napełnianie płuc powietrzem i jest to oddech
wadliwy.
Drugim bardzo niekorzystnym (niestety często
bagatelizowanym) problemem, związanym
z oddychaniem dziecka,
jest nawykowe
oddychanie przez usta. Zarówno w dzień jak
i podczas snu
dziecko powinno oddychać nosem.
Taki tor oddechowy zapewnia właściwy rozwój aparatu
artykulacyjnego.
Nieprawidłowe oddychanie przez usta ma poważne
konsekwencje, wpływające silnie na rozwój naszych
pociech. Najważniejsze
z nich to:
niedostateczne dotlenienie układu nerwowego, co powoduje zaburzenia koncentracji uwagi, zwiększoną męczliwość, a tym samym trudności w nauce;
zaburzenia gospodarowania powietrzem: oddychanie przez usta skutkuje krótką fazą wdechową i wydechową, ograniczoną pracą i niską sprawnością przepony – dziecko mówi szybko, często dobierając powietrze w czasie wypowiedzi, niezgodnie
z pauzą logiczną. Taki sposób mówienia może być jednym z czynników utrwalających niepłynność mowy;powstanie i utrwalanie wad wymowy: dzieci oddychające przez usta nabierają zwyczaju unoszenia języka ku wałowi dziąsłowemu, co sprzyja kształtowaniu się patologicznych sposobów połykania; w efekcie końcowym powoduje to powstawanie lub utrwalanie wady wymowy. Dziecko 3-letnie z międzyzębową realizacją głosek bezwzględnie powinno być pod opieką logopedy;
infekcje górnych dróg oddechowych: oddychanie przez usta sprzyja infekowaniu tylnej ściany gardła oraz górnych dróg oddechowych;
kształtowanie się wad postawy: skutkiem nieprawidłowego oddychania jest eliminacja udziału mięśni klatki piersiowej; wyłączenie z pracy określonej grupy mięśni powoduje pozorne zapadnięcie mostka z powodu przemieszczania się barków do przodu, pogłębienia dołków nadobojczykowych i charakterystycznego odstawania dolnych kątów łopatek na plecach; prowadzi to do hiperlordozy odcinka lędźwiowego i szyjnego;
hipotonia mięśnia okrężnego warg, niewydolność warg, wiotkość mięśni policzkowych: wargi są stale rozchylone, górna warga często jest lekko uniesiona; wiotkość warg powoduje trudności ze sprawnym jedzeniem, widoczne już w czasie nauki jedzenia z łyżeczki; innym problemem jest utrudnione dmuchanie, które często skutkuje niemożnością oczyszczenia, wydmuchania nosa;
jedną z ważniejszych konsekwencji nieprawidłowego oddychania jest obniżone napięcie i wiotkość mięśni żwaczy, które odpowiadają za odruch żucia – dzieci oddychające przez usta szybko wykazują wyraźną niechęć do intensywnej pracy żuchwy przy żuciu.
Zwracamy uwagę na prawidłowy oddech dziecka: wdech nosem – wydech ustami.
Zabawy z rurką, słomką:
– „Burza w szklance wody”. Zanurzamy słomkę w wodzie i dmuchamy mocno, tak, aby powstały bąbelki.
– słomkę wkładamy do szklanki nie dotykając wody i wydmuchujemy „dołek” wodzie.
– dmuchamy na zmianę: długo – krótko – jak najdłużej, słabo – mocno – bardzo mocno – gotuje się, kipi.
– rurka może służyć do chwytania (przyciąganie na wdechu) różnych lekkich przedmiotów: papierków, waty, gąbki, albo ich wydmuchiwania (na wydechu).Dmuchanie na paski papieru, kulki z waty lub papierowe postacie, piłeczki ping – pongowe, gwiazdki itp. – umocowane na nitkach (kto mocniej, kto wyżej).
Zabawy z piłeczką ping – pongową/ wacikiem/ papierkiem w pozycji siedzącej z ustami na wysokości powierzchni stolika.
– dmuchamy na piłeczkę, aby „piechotą” przechodziła przez stolik.
– dmuchając wbijamy gola w bramkę ustawioną z dwóch klocków, dmuchamy piłkę tak, aby wpadła do tunelu zrobionego z rolki z papieru toaletowego.
– mecz piłki dmuchanej: ustawione dwie bramki po przeciwnej stronie stołu, dmuchając strzelamy gole do bramki przeciwnika i bronimy swojej.Misie śpią i oddychają nosem – w pozycji leżącej (wdech i wydech nosem)
Chłodzenie zupy na talerzu – ręce składamy w kształcie talerza
Dmuchanie papierków po cukierkach – dmuchanie tak, aby się przesuwały do celu, po wyznaczonej ścieżce, po śliskiej powierzchni, po szorstkiej powierzchni.
Dmuchanie na własną grzywkę.
Nadymanie buzi i przepychanie powietrza w zamkniętej buzi;
Zabawy z piórkami i wacikami: wydmuchujemy w górę waciki, piórka: Kto wyżej? Kto utrzyma dłużej wacik, piórko w górze?
Wyścigi myszek.
Na dużej kartce papieru narysowany jest tor wyścigowy, zadaniem dziecka jest dmuchanie przez słomkę na papierową myszkę – czyja myszka pierwszaHuśtanie ulubionej zabawki – na brzuszek leżącego płasko na podłodze dziecka należy położyć książkę (wielkość zależy od wieku dziecka i stopnia zaawansowania ćwiczeń), a na niej ulubioną zabawkę. W czasie wdechu zabawka unosi się do góry, przy wydechu – opada. Zarówno wdech, jak
i wydech muszą być powolne i równomierne z chwilowym trzymaniem powietrza, aby np. kotek nie spadł z huśtawki.
Kto tak potrafi? Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
– staruszki: He – He- He
– kobiety – jasny: ha- ha- ha
– mężczyzny – tubalny, rubaszny: ho- ho- ho
– dziewczynki – piskliwy, chichotliwy: hi- hi- hi
– chłopca –
wesoły, hałaśliwy: ha- ha- ha
– śmiech wesoły, beztroski,
gwałtowny, cichy, lekki, stłumiony.
Czarodziejski obrazek – dziecko otrzymuje kartkę, na której jest kropla tuszu. Dziecko dmucha na nią przez słomkę, tak, aby powstał czarodziejski obrazek.
Ćwiczenia fonacyjne
Wciągamy powietrze z równoczesnym wyrzuceniem ramion do boku, podczas wydechu wybrzmiewaj samogłoski: przechodząc kolejno od a przez o do u, równocześnie opuszczając ramiona.
„Echo”- dziecko woła poszczególne samogłoski, powtarza je za rodzicem ciszej, np.: „aaa” (głośno) – „aaa” (cicho), „eee” (głośno)- „eee”(cicho), „ooo”, „uuu”, „iii”, „yyy” (głośno – cicho)
Dzieci mruczą przez nos – przedłużają wymowę głosek: „m”, „n”, czemu zawsze towarzyszy drganie skrzydełek nosa i warg (sprawdzenie przez dotyk palcem)
Łączenie wymowy samogłosek ze spółgłoskami „m”, „n”: „mmma”, „mmmo”, „mmmu”, „mmmi”, „mmmy”, „nmma”, „nmme”, „nmmo”, „nmmi”, „nmmy”,
Wypowiedzi szeptem – naśladowanie głosów z otoczenia, naśladowanie instrumentów muzycznych
Wymawianie krótkiego zdania szeptem, półgłosem, głosem pełnym
i krzyczą
Ćwiczenia ortofoniczne
Czytamy dziecku tekst wiersza
zachęcając go do powtarzania odgłosów zwierząt oraz dźwięków.
„Kurka i kogut” Autor: Longina Fila
Siedzi
kurka na grzędzie
ko, ko, ko
I rozgląda się wszędzie
ko,
ko, ko
Zobaczyła koguta
ko, ko, ko
jak zakłada jednego
buta
ko, ko, ko
kurka głośno krzyknęła
Ko, ko,
ko
kogutkowi buta zdjęła
Ko, ko, ko
i zagdakała na
wysokiej nucie
ko, ko, ko
że koguty nie chodzą w jednym
bucie
ko, ko, ko
„Krowa i mucha” Autor: Longina Fila
Stoi
na łące krowa
MU, MU, MU
do zajadania trawy gotowa
MU, MU,
MU
wtem przyleciała mucha
BZZ, BZZ, BZZ
i krowy wcale nie
słucha
bzz, bzz, bzz
siadła jej na głowie
BZZ, BZZ, BZZ
i
słucha co na to jej krowa jej powie.
BZZ, BZZ, BZZ
Krowa
głośno powiada:
MUU, MUU
nie jestem z tego rada
MUU,
MUU
Zmykaj mucho nieznośna
MUU, MUU
Jesteś dla mnie zbyt
głośna
MUU, MUU
I nagle mocno ryknęła
MUU, MUU
Aż
mucha ze strachu odfrunęła.
BZZ…
„Konik” Autor: Longina Fila
Pewien
konik z długą grzywą wyruszył w podróż
prawdziwą
Ihaha
Galopował prostą drogą przytupując lewą
nogą
Ihaha
Dotarł wreszcie do Bytomia lecz nie spotkał w
mieście konia
Ihaha
Pognał dalej do Knurowa tam gdzie stajnia
stała nowa
Ihaha
Patrzy – konie spacerują, ogonami
wymachują
Ihaha
Podszedł do nich i powiada – czy ktoś z was
po końsku gada?
Ihaha
Wszyscy patrzą i się śmieją, mowę
jego rozumieją
Ihaha
Przecież koniu chyba wiesz- jedna końska
mowa jest.
Ihaha
„Echo”Autor:
Adam Wacławski
Raz
echo słyszało, Księżyca ziewanie
Ooo…
No i się bawiło,
w dźwięku powtarzanie,
Ooo…
Po świecie chodziło, cały
czas ziewało,
Ooo…
A swoim ziewaniem wszystkich
usypiało,
Ooo…
Aż w końcu i echo jeszcze raz
ziewnęło,
Ooo…
I zmęczone w lesie cichutko zasnęło.
„Żółw” Autor:
Adam Wacławski
Idzie drogą żółw,
Uf.. uf..
uf
Sapie choć jest zdrów,
Uf.. uf.. uf
Przeszedł wielki
rów,
Uf.. uf.. uf
Wszedł na pole krów,
Uf.. uf.. uf
Tam
zmęczony żółw,
Uf.. uf.. uf
Zasnął pośród krów uf.
„Śmiecholino” Autor: Longina Fila
W pewnym mieście Śmiecholinie,
Życie
swoim torem płynie.
Wszyscy śmieją się HAHA,
Każdy dobry
humor ma.
Ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha
Panna Śmieszka
hi, hi, hi,
Śmieje się gdy nawet śpi
I co słychać?
hi,
hi, hi (szeptem) hi, hi, hi (głośniej)
hi, hi, hi (donośnym
głosem)
Mama Śmieszka ha, ha, ha,
Na swej twarzy uśmiech
ma
I wciąż słychać:
ha, ha, ha (szeptem)
ha, ha, ha
(głośniej)
Ha, ha, ha (donośnym głosem)
A przed lustrem
stoi kto?
To pan Śmieszek ho, ho, ho.
Jak się śmieje?
ho,
ho, ho (szeptem)
ho, ho, ho (głośniej)
ho, ho, ho (donośnym
głosem)
Starszy pan z laseczką drepcze,
Wcale śmiać się
przestać nie chce.
Śmieje się przez całe dnie:
he, he, he
(szeptem)
he, he, he (głośniej)
he, he, he (donośnym
głosem)
Wtem pojawił się ktoś tu
I w głos śmieje się
hu, hu
Czarownica groźna uuuuu
Roześmiała się hu, hu!
„Mucha” Autor: Adam Wacławski
Przyleciała
czarna mucha,
Bzzzy…
Brzęczy, berzęczy wprost do
ucha,
Bzzzy…
To usiądzie gdzieś na ścianie
Bzzzy…
To
usiądzie na firanie,
Bzzzy..
To się schowa, to
pokaże,
Bzzzy…
Czasem przejdzie po obrazie,
Bzzzy…
To
spacerkiem po szklaneczce,
Bzzy…
To Obiadu zje
troszeczke,
Bzzzy…
I się niczym nie przejmuje,
Bzzzy…
Tylko
brzęczy, denerwuje.
Bzzzy…
Jeszcze długo by
brzęczała,
Bzzzy…
Lecz przez okno wyleciała.
„ Wilk” Autor: Adam Wacławski
Do
księżyca wilk wył stale,
A-uuu…!
I wylewał
swoje żale,
A-uuu…!
Że mu w bajkach
dokuczają,
A-uuu…!
Że do domu wejść nie
dają,
A-uuu…!
Że mu mówią, że jest
zły,
A-uuu…!
No i że ma wielkie
kły,
A-uuu…!
Że schudł przez to tak
okropnie,
A-uuu…!
Że mu teraz wiszą
spodnie,
A-uuu…!
I że tego nie
rozumie,
A-uuu…!
Czemu go się tak traktuje
A-uuu…!
Księżyc słuchał
wycia wilka,
A-uuu…!
Przy czym z fajki puszczał dymka.
„Co mówią zwierzaki?” Autor: J. Beszczyński
Co
mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? Kle, kle, kle
Co mówi
żaba, gdy bocianów tłum? Kum, kum, kum.
Co mówi kaczka, gdy
bardzo jest zła? Kwa, kwa, kwa.
Co mówi kotek, gdy mleczka by
chciał? Miau, miau, miau.
Co mówi kura gdy znosi jajko? Ko, ko,
ko.
Co mówi kogut, gdy budzi w kurniku/ ku, ku, ryku.
Co mówi
koza, gdy jeść jej się chce? Mee, mee, mee.
Co mówi krowa, gdy
braknie jej tchu? Mu, mu, mu.
Co mówi wrona, gdy wstaje co dnia?
Kra, kra, kra.
co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał?
Hau, hau, hau.
Co mówi baran, gdy spać mu się chce? Bee, bee,
bee.
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?
Nic, przecież ryby
nie mają głosy!