Zabawy paluszkowe
„Zabawy paluszkowe” Krzysztof Sąsiadek.
Dzieci od najwcześniejszych lat życia bardzo interesują się swoim ciałem. Niemowlęta mając około trzech miesięcy, zaczynają z ciekawością oglądać rączki i paluszki, śledzą wzrokiem ich ruch. Bardzo chętnie poznają swoje ręce, wkładając je do buzi. Nieco starsze dzieci z ogromna uwagą powtarzają pewne ruchy , łącząc je w różny sposób, dzięki czemu ćwiczą precyzję rąk i poszerzają repertuar swoich ruchów.. to wszystko czego się teraz nauczą i wyćwiczą podczas zabawy, będzie im przydatne w późniejszym dzieciństwie i w życiu dorosłym. Sprawne ręce ułatwią im naukę ubierania się, manipulowania różnymi przedmiotami, pisania i rysowania.
Podczas zabaw paluszkowych dziecko poznaje nowe rodzaje ruchów i możliwości ich łączenia. Opanowuje je bez większego wysiłku dzięki wielokrotnemu powtarzaniu. Zabawy te poprawiają sprawność manualną i warto je stosować jako wstępny etap nauki pisania, szczególnie u dzieci
z obniżoną sprawnością manualną.
W zabawach może uczestniczyć kilkoro dzieci jednocześnie. Bardzo chętnie obserwują one przebieg zabawy na dłoniach innego dziecka, a następnie same ustawiają się w kolejce do osoby recytującej
i ilustrującej wierszyk.
Specyfiką tych zabaw jest to, ze można bawić się nimi wiele razy, a mimo to nie tracą swej atrakcyjności. Dzieci domagają się wielokrotnego powtarzania.
Zabawy paluszkowe oprócz tego, że umożliwiają przeżycie wielu radosnych chwil wpływają bardzo pozytywnie na ogólny rozwój jak również na rozwój mowy poprzez wzbogacanie słownika czynnego
i biernego dziecka.
„Czego nie pamiętają ręce i nogi, nie pamięta również głowa”
Urszula Tucholska
Powitanie
Gdy się rączki spotykają, to od razu się witają. (podanie rąk)
Gdy się kciuki spotykają, to od razu się witają. (ręce złożone w pięść i dotykamy się kciukami)
Gdy się palce spotykają, to od razu się witają. (palce rozłożone, dotykają się wzajemnie)
Auto
Auto do myjni przyjechało,
Bo się ładnie umyć chciało
Umyto:
Pierwsze koło podstawowe, (dotykamy mały palec)
Drugie koło podstawowe (dotykamy kolejny palec)
Trzecie koło podstawowe, (dotykamy kolejny palec)
Czwarte koło podstawowe, (dotykamy kolejny palec)
Piąte koło zapasowe, (j.w.)
Deszczowy spacerek
Poszła pani na spacerek. (palcem wskazującym i serdecznym naśladujemy kroki)
Deszczowe chmury przywiał wiaterek. (dmuchamy)
Gdy daleko od domu już była,
deszcz zaczął padać – parasol rozłożyła. (palec wskazujący podpiera rozłożoną dłoń drugiej ręki)
Gdy kropla za kroplą spadała,
pani pod parasol się schowała. (palcami jednej dłoni naśladuje opadające krople deszczu na zewnętrznej stronie drugiej dłoni)
Gdy deszczyk przestał padać,
parasol złożyła i do domu wróciła. (palcem wskazującym i serdecznym naśladujemy kroki)
Biedronka
Biedronka mała, robaczki spotkała.
Z tym się przywitała, (lewa dłoń rozłożona, prawą witamy się z małym palcem)
Tego pogłaskała, (głaszczemy kolejny palec)
temu pomachała, (machamy prawą ręką)
tego zabrać chciała, (chwytamy za kolejny palec)
z tym się pożegnała, (żegnamy się)
i do nieba poleciała. (prawą ręką w powietrzu rysujemy w powietrzu linie falistą w górę)