Menu

Nasze ulubione zabawy i sporty.

21.05 – czwartek. Dzień dobry. Dzisiaj porozmawiajcie z dzieckiem na temat zabaw i czynności wykonywanych w wolnym czasie. Przeczytaj dziecku wiersz J. Koczanowskiej Mama i Tata i rozwiążcie zagadki. Cele: zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego, rozwijanie mowy, uświadamianie konieczności zachowywania bezpieczeństwa podczas wspólnych zabaw.

Zabawa na dobry początek dnia – Zabawa w sylaby. Dzieci stoi, R. wymawia słowa, dzieląc je na sylaby, np. ska-cze-my, kla-szcze-my, tu-pie-my, ma-sze-ru-je-my. Dziecko dokonuje syntezy sylab, wymawia słowa w całości, a następnie wykonuje odpowiednie czynności. Przy ostatnim słowie maszeruje po pomieszczeniu i śpiewa piosenkę „Dla mamusi od serduszka” https://www.youtube.com/watch?v=-eVr8kcgvlA Utrwalcie słowa I i II zwrotki oraz refrenu piosenki. Dzisiaj nauczcie się ostatniej zwrotki piosenki.

Poproście, by dz. usiadło na podłodze/dywanie i wysłuchało wiersza „Mama i Tata”

Mama i Tata to świat nasz cały, ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały, to dobre, czułe, pomocne ręce i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni, wakacje w górach, nad morzem, na wsi, loty huśtawką, prawie do słońca, oraz cierpliwość, co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato, dzisiaj dziękować chcemy Wam za to, że nas kochacie, że o nas dbacie i wszystkie psoty nam wybaczacie.

Porozmawiaj z dzieckiem na temat treści wiersza: O jakich osobach była mowa w wierszu? Za co kochasz mamę i tatę? Co lubisz robić z mamą, tatą? Za co chciałabyś/chciałbyś podziękować mamie, tacie?

Zagadki pantomimiczne: Co możemy robić wspólnie? – Rodzic ruchem demonstruje czynności, które można wykonywać z dzieckiem. Dziecko odgaduje, o jaką czynność chodzi. Następnie zamieniacie się rolami – dz. pokazuje a R. zgaduje.

Zagadki dotykowe. Rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku. Przygotujcie pudełko lub worek, oraz dostępne w domu przedmioty np. but sportowy, lotkę do badmintona, piłeczkę do ping-ponga, foremkę do ciasta, kostkę do gry. Dziecko wkłada dłonie do pudełka/worka, wybiera jeden przedmiot, słowami określa jego cechy. Następnie odgaduje nazwę przedmiotu. Wyjmuje przedmiot i podaje nazwę zabawy (lub zajęcia), w której (w którym) wykorzystuje się ten przedmiot: but sportowy – bieganie, lotka do badmintona – granie w badmintona, piłeczka do ping ponga – granie w ping-ponga, foremka do ciasta – pieczenie w kuchni, kostka do gry – granie w grę planszową.

Zagadki rysunkowe. Tworzenie nazw sportowców i sportów od nazw przedmiotów używanych w danym sporcie. Przygotujcie: dużą kartkę/karton, czarny mazak. R. wykonuje czarnym mazakiem schematyczny rysunek ludzika uprawiającego dany sport, np. sztangisty podnoszącego sztangę. Prosi dziecko o podanie nazwy przedmiotu, którego używa sportowiec, a następnie nazwy sportowca i sportu, jaki uprawia. Po każdej zagadce dziecko określa, czy chciałoby uprawiać dany sport. Przykłady: sztanga – sztangista – podnoszenie ciężarów, piłka – piłkarz – piłka nożna, piłka do koszykówki – koszykarz – koszykówka, narty – narciarz – narciarstwo, rower – kolarz – kolarstwo

Na zakończenie wykonajcie zadania w kartach pracy s.50-51.

Dzień Mamy zbliża się wielkimi krokami. Zobaczcie jak zajączek Alilo wraz z rodzeństwem i tatą przygotowywali się do tego wyjątkowego dnia.

Dziękuję Piotrkowi za przesłanie kart pracy. Życzę miłego dnia. Do jutra.