Menu

Znaczenie wody w życiu człowieka

Dzień dobry, cieszę się, że znowu możemy się spotkać. Dzisiaj zajmiemy się znaczeniem wody w życiu człowieka.

Na Ziemi znajduje się bardzo dużo wody, a np. na Księżycu nie ma jej wcale. Jest ona bardzo potrzebna: do picia, mycia, podlewania. Po zużyciu woda jest oczyszczana w oczyszczalniach ścieków. Aby zapewnić stały dopływ wody do naszych domów buduje się na rzekach tamy, tworząc tzw. zbiorniki wodne. Woda jest źródłem energii, którą wykorzystano w młynach wodnych. W przeszłości, takie młyny służyły do mielenia ziarna na mąkę. Energię spadającej wody wykorzystuje się też do wytwarzania elektryczności w elektrowniach wodnych.

Kochani Rodzice porozmawiajcie z dziećmi na temat wartości wody.

– Do czego jest potrzebna?

– Kto potrzebuje wody?

– Co by było gdyby nie było wody?

– Czy można bez niej żyć?

– Jakie są najdłuższe rzeki Polski – Wisła, Odra

A teraz zachęcam was do wspólnej zabawy. Oczywiście, z wodą. Oto kilka doświadczeń, które możecie wykonać razem ze swoimi pociechami. Pamiętajcie o zachowaniu ostrożności przy ich wykonywaniu.

Zabawa badawcza – Co pływa? Co tonie?

Proszę o przygotowane drobnych przedmiotów: monet, igły, korków, gumowych zabawek, gwoździa, agrafek, plasteliny itp. oraz pojemnika z wodą. Sprawdzamy zachowanie się w wodzie drobnych przedmiotów wybranych przez dzieci. Dzielimy się swoimi spostrzeżeniami. Szukamy odpowiedzi na pytanie: Dlaczego tak się dzieje? Wyjaśniamy, co wpływa na taki stan rzeczy.

Ćwiczenie do wykonania dla chętnych: Karty pracy, cz. 3, str. 51

Zabawa badawcza – Jak powstają chmury deszczowe

Do tej zabawy potrzebne będą: szklane naczynie, talerz, kostki lodu, wrząca woda (uważajcie!)

Proszę przelać wrząca wodę do szklanego naczynia, nakryć naczynie talerzem, ułożyć kostki lodu na talerzu, a następnie obserwować naczynie podświetlone latarką ( przy zgaszonym świetle).

Para wodna unosi się do góry, tak jak parują kałuże i inne zbiorniki  wodne w ciepłe dni. Kostki lodu ochładzają parę wodną. Ona stykając się z chłodnym powietrzem, tworzy chmury.

Zabawa badawcza – Parowanie, skraplane

 Proszę o położenie na parapecie okna, w nasłonecznionym miejscu talerza z wodą. Dzieci obserwują, co pozostało na talerzu.

Woda wyparowała pod wpływem ciepła.

Dziękuje wszystkim za dobrą zabawę i zapraszam jutro.