Menu

Ptaki, ssaki i owady.

Dzień dobry. Jest 26 dzień marca – czwartek.
Przypominam o prowadzeniu dziennika – codziennie wpisujcie przynajmniej JEDNO ZDANIE ( zadanie z dnia 19.03.)
Pamiętajcie o gimnastyce porannej. Dzisiaj przy piosence Skrzata: https://www.youtube.com/watch?v=fg9fgbGQ8QA

Zadania na dziś:
Zadanie pierwsze: W poszukiwaniu zwierząt – ćwiczenia słownikowe. Potrzebna będzie piłka ( możecie zrobić ze starej gazety/zapisanej kartki – zgnieść w kulkę).
R. (Rodzic) toczy piłkę do dziecka, prosząc o wypowiadanie nazw zwierząt, które rozpoczynają się na podaną głoskę, np. b – borsuk, bocian, k – kret, m – mysz, mrówka itd.
Zadanie drugie: Kopiec kreta – budowanie z plasteliny kopca kreta, drążenie w nim tuneli. Potrzebna będzie plastelina (można zrobić z wody i mąki), podkładka (tektura), patyczki do szaszłyków (wykałaczki, plastikowa łyżeczka, kredki)
Dziecko lepi z plasteliny górę – kopiec kreta. Następnie za pomocą np. patyczków do szaszłyków drąży w budowli tunele – krecie korytarze.
Zadanie trzecie: Leśne spotkanie. Potrzebna będzie Karta pracy cz.4, nr 14
R. informuje dziecko, że w lesie ma się odbyć zebranie zwierząt – niektórych mieszkańców lasu. Organizuje je dzięcioł. Postanowił, że podczas zebrania zwierzęta mają ustawić się w określonym porządku. Zwierzęta mają jednak problem – nie bardzo wiedzą, kto ma iść na to spotkanie i kto ma gdzie stanąć. R. pyta dziecko, czy pomoże zwierzętom rozwiązać problem. Czyta ogłoszenie.
Dzisiaj na leśnej polanie odbędzie się ważne dla wszystkich zebranie. Chcę ogłosić zatem, byście, moi mili, wszyscy koniecznie się na nim stawili. Ważny jest porządek, bo spraw będzie wiele – dlatego na polanie miejsca wam przydzielę. Pod krzakami z prawej niechaj staną ssaki, na gałązkach z lewej niech usiądą ptaki. Pośrodku polany kogo umieścimy? Tak, owady małe – wtedy się zmieścimy. Gdy zajmiecie miejsca, rozpocznę zebranie. Każde zwierzę leśne musi zdążyć na nie.
Dzięcioł.

Rozmowa na temat ogłoszenia.
R. pyta: Kto napisał ogłoszenie? Kogo dzięcioł zaprosił na zebranie? Jak mają się ustawić poszczególne zwierzęta? Jakie zwierzęta można zaliczyć do grupy ssaków, ptaków, owadów? Jakie są charakterystyczne cechy zwierząt należących do poszczególnych grup?
Karta pracy, cz. 4, nr 14
Dziecko:
− otacza zieloną pętlą zwierzęta czworonożne (ssaki),
− otacza czerwoną pętlą zwierzęta dwunożne (ptaki),
− otacza brązową pętlą małe fruwające zwierzęta (owady),
− rysuje krokusy po śladach, a potem po drodze osy.
Powiedzenia o zwierzętach – rytmiczne wyklaskiwanie i dzielenie słów na sylaby.
R. pyta dziecko, czy zna jakieś powiedzenia o zwierzętach zamieszkujących pola lub lasy. Podaje kilka przykładów znanych powiedzeń i omawia z dzieckiem ich znaczenie, np. cichy jak mysz; gdy kota nie ma, myszy harcują; jedna jaskółka wiosny nie czyni; sowa huczy, choć nikt jej nie uczy; ciągnie wilka do lasu.
Informuje, że powstało wiele przysłów i powiedzonek o zwierzętach. Używa się ich dla przekazania ostrzeżenia, udzielenia rady lub opisania cech charakteru. Dzieci powtarzają przysłowia, wyklaskując poszczególne słowa, a następnie dzieląc słowa na sylaby.

Dziękuję za dzisiejszą zabawę i życzę pogodnego dnia.

Film do tematu: Na polu

Z kartki kalendarza: 26 marca przypada Międzynarodowy Dzień Szpinaku
W jakim celu został ustanowiony? Głównym zamierzeniem jest oczywiście wzbudzanie zainteresowania szpinakiem wśród społeczeństwa ze względu na jego wspaniałe właściwości. Jego liście są niezwykle zdrowe za sprawą znajdujących się w nich witamin np. C oraz przeciwutleniaczy i luteiny. Zawiera one także takie witaminy jak A, E, B6, żelazo, potas oraz kwas foliowy. Szpinak warzywny jest również bogatym źródłem białka, karotenoidów oraz błonnika. Szpinak często kojarzy się z dzieciństwem. Wiele osób było zmuszanych do spożywania go, dlatego nierzadko wzbudza w nas obrzydzenie. Dobrze doprawiony szpinak potrafi jednak być rarytasem.
Dlaczego powinniśmy jeść szpinak?
Głównym powodem jest fakt, iż chroni on nasz organizm przed miażdżycą oraz posiada właściwości antynowotworowe. Ma on ogromny wpływ na nasz układ nerwowy. Dzięki dużej zawartości magnezu jesteśmy mniej zestresowani. Jest szczególnie polecany osobom z nadciśnieniem, ponieważ zawarty w nim potas obniża je. Zawiera także duże ilości żelaza, które ma wpływ na produkcję czerwonych krwinek. Szpinak jest źródłem kwasu foliowego, dlatego polecany jest kobietom w ciąży. Zawarte w nim witaminy z grupy B obniżają cholesterol, natomiast witamina E opóźnia starzenie organizmu. Wskazany jest również dla osób będących na diecie, ponieważ zawiera błonnik przyśpieszający przemianę materii oraz jest mało kaloryczny. Należy pamiętać również o tym, iż szpinak zawiera w sobie kwas szczawiowy. Nie powinien być spożywany przez osoby chorujące na dnę moczanową, choroby nerek, kamicę, refluks. Zapalenie stawów, reumatyzm. Nie zaleca się spożywać go również przez osoby, które mają problemy z tarczycą, gdyż zawarte w nim goitrogeny mają wpływ na przyswajanie jodu.