Menu

Z wizytą u pszczół

Dzień dobry. Jest 23 dzień marca – poniedziałek.
Tematyka zabaw w tym tygodniu: Zwierzęta naszych pól i lasów.
Przypominam o założeniu Dziennika ( zadanie z 19 marca )
Zadanie dla Was to : założenie Dziennika, w którym codziennie będziecie zapisywać/rysować co robiliście ( oczywiście z pomocą Rodziców ).
Przygotujcie sobie zeszyt lub kartki- jedna strona to jeden dzień ( pamiętamy o tym, że należy kartkę zapisywać z dwóch stron ze względu na ekologię !!!! ). Każdy dzień zacznijcie od wpisania daty i nazwy dnia tygodnia, a później wpisujcie/rysujcie co robiliście podczas zabaw z Rodzicami – tak jak ja codziennie robiłam to w przedszkolu-wpisywałam do dziennika zajęć co w danym dniu działo się w naszej grupie.
Dzisiejszy dzień rozpocznijcie od porannych ćwiczeń gimnastycznych przy piosence:
https://www.youtube.com/watch?v=SXpvsCdhIDc
Zabawa: Posłuchaj, policz, wykonaj – ćwiczenie słuchu fonematycznego.
Rodzic wyznacza linię startu za pomocą szalika, na której ustawia się dziecko. Rodzic staje naprzeciwko, na drugim końcu pomieszczenia. Wypowiada zdania dotyczące zwierząt np. Niedźwiedź już wstał. Kret kopie tunele. Dziecko przelicza po cichu słowa w wypowiedzianym zdaniu
i wykonuje tyle kroków do przodu, ile słów było w zdaniu. Jak się pomyli, wraca na linię startu. Zadanie kończymy gdy dziecko dojdzie do Rodzica.

Słodkie jak miód – zabawy badawcze. Poznawanie różnego rodzaju miodu.
Rodzic przygotowuje miody w szklanych, przezroczystych słoiczkach/szklankach( wielokwiatowy, gryczany, lipowy, rzepakowy). Pyta dziecko, co według niego znajduje się w środku słoików. Podaje nazwy poszczególnych rodzajów miodu. Następnie zaprasza do poznawania ich właściwości.
Dziecko porównuje konsystencję (gęstość) miodu w słoikach – porusza zakręconymi słoikami z miodem i obserwuje, czy się przelewa. Następnie porównują kolor (wskazują miód, który ma najjaśniejszą barwę i najciemniejszą barwę).
Rodzic przygotowuje na plastikowych talerzykach różne rodzaje miodu. Daje dziecku łyżeczki i po kawałku ciastka, np. wafla. Dziecko bada miód i określa jego smak (np.umieszcza wafel w miodzie i próbuje), zapach (wącha kolejno każdy gatunek miodu), gęstość, lepkość miodu (obserwuje, jak miód przywiera do łyżeczki lub do ciastka). Wyciąga wnioski i dyskutuje o nich z Rodzicem.
Rodzic przygotowuje: przezroczysty kubeczek z ciepłą przegotowaną wodą i łyżeczkę. Dziecko wkłada do kubeczka z wodą łyżeczkę miodu. Bada, czy rozpuszcza się on w wodzie; próbuje, jaki smak ma woda.
Miód wielokwiatowy nazywany jest miodem tysiąca kwiatów. Pszczoły wytwarzają go z nektarów zebranych z wielu roślin, które kwitną w różnych miejscach, ale w tym samym czasie. Kolor miodu jest uzależniony od okresu, w którym pszczoły zbierały nektar. Jeśli była to wiosna, miód ma jasny kolor, ładny zapach i łagodny smak. Jeśli nektar był zbierany latem, miód jest ciemniejszy, ma mocniejszy zapach i smak. Miód rzepakowy charakteryzuje lekki zapach kwiatów rzepaku. Jest prawie bezbarwny. Bardzo szybko przechodzi z postaci płynnej w stałą (krystalizuje się). Jest wtedy podobny do smalcu i ma białą lub kremową barwę. Miód lipowy charakteryzuje się lekko gorzkim smakiem. Jego
zapach przypomina kwiat lipy. Jest jasnożółty, a czasem bursztynowy z zielonkawym odcieniem. Podobnie jak miód rzepakowy zmienia swoją konsystencję i staje się biało-żółty. Miód gryczany ma ciemną barwę, która pogłębia się pod wpływem światła. Ma intensywny zapach i dość ostry, nieco piekący smak.

Zabawa ruchowa przy muzyce:

https://www.muzolandia.pl/music-video/nikolaj-rimsky-korsakow-lot-trzmiela

Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Kto produkuje miód? W jaki sposób to robi? (obrazek przedstawiający pszczołę)
Miód jest wytwarzany przez pszczoły. Najpierw jednak zbierają one za pomocą swoich odnóży (pokazuje je na obrazku) pyłek z kwiatów i zlizują języczkiem słodki nektar. Następnie zanoszą wszystko do ula i rozpoczynają produkcję miodu. Bardzo ciężko przy tym pracują. Gdy miód jest gotowy, zasklepiają komórki woskiem.
Jak myślisz, co pszczoły robią w zimie? Pszczoły w zimie nie śpią. Siedzą jednak w ulu, odżywiają się, karmią larwy i przytulają się mocno do siebie. Tworzą tak zwany kłąb zimowy, który jest umiejscowiony na plastrach wypełnionych wcześniej zgromadzonym pokarmem. Wylatują z ula tylko w wyjątkowo ciepłe dni. W marcu, gdy temperatura powietrza wzrośnie powyżej 10 stopni C, pszczoły zaczną masowo wylatywać z ula.
I na zakończenie dzisiejszego dnia: Opowieść ruchowa „W lesie” przy muzyce Fryderyka Chopina
https://www.youtube.com/watch?v=a0hFZPvanMs
R (rodzic) rozpoczyna opowiadanie, równocześnie wykonując odpowiednie improwizacje ruchowe do muzyki. Dziecko słucha i stara się naśladować.
Wchodzimy do lasu, oddychamy świeżym powietrzem – maszerujemy, zatrzymujemy się i powoli wciągamy powietrze nosem, wypuszczamy ustami,
Jesteśmy ptakami, fruniemy z gałęzi na gałąź – biegamy na palcach na hasło: Odpoczywamy przechodzimy do przysiadu, opuszczamy głowy, następnie ponownie fruniemy,
Słychać szum leśnego strumyka.
Za chwilę do wodopoju przyjdą zwierzęta.
Będziemy je obserwować. Wyciągamy lornetki – naśladujemy obserwowanie zwierząt przez lornetkę, następnie wykonujemy przeskoki obunóż przez leśny strumyk,
Odpoczywamy na polanie – przechodzimy do leżenia na plecach.

Jak narysować pszczołę:

Dziękuję za dzisiejszą zabawę i życzę miłego dnia.